czwartek, 8 grudnia 2016

Marża brutto biuro rachunkowe Lódź

Marża brutto (ang. gross margin) – stosunek zysku brutto ze sprzedaży do przychodów ze sprzedaży badanego przedsiębiorstwa w danym okresie. Zależność tę można przedstawić za pomocą następującego równania (wynik w procentach):


Marża brutto = ((Przychody-Koszty sprzedanych towarów i materiałów)/Przychody) * 100

Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów odnoszą się do całości nakładów połączonych bezpośrednio z produktem, np.: koszty energii, koszty pracy, koszty materiałów w danym okresie. Nie wlicza się do nich kosztów administracji, wydatków na biuro, czynsz itp.

W ujęciu bezwzględnym marża brutto jest synonimem wyniku brutto ze sprzedaży:
Marża Brutto = Przychody ze sprzedaży - Koszt sprzedanych produktów, towarów i materiałów

Podręczniki rachunkowości zarządczej utożsamiają często marżę brutto z tzw. marżą pokrycia (ang. contribution margin), zdefiniowaną jako różnica między przychodami ze sprzedaży a kosztami zmiennymi.

1 komentarz:

  1. Marża brutto - wskaźnik finansowy, który pokazuje, jak duża część przychodów ze sprzedaży pozostaje na pokrycie kosztów wynagrodzeń, pozostałych kosztów operacyjnych, kosztów finansowych oraz na zysk. Marżę brutto oblicza się jako stosunek zysku brutto ze sprzedaży do przychodów ze sprzedaży. Zysk brutto to przychody ze sprzedaży pomniejszone o koszt sprzedanych produktów, towarów i materiałów. Marża na pokrycie - różnica między przychodem ze sprzedaży i kosztami zmiennymi produktu. Marża na pokrycie zwana jest także zyskiem surowym.

    OdpowiedzUsuń